-
1. Čo sú otvorené dáta a načo sú dobré
Nestretli ste sa ešte s pojmom otvorené dáta alebo nemáte presnú predstavu čo sa pod týmto pojmom myslí? Odpovede nájdete v tejto lekcii. V tejto lekcii sa dozviete napríklad: ✓ako dáta a ich vizualizácia a analýza pomohli vyriešiť dovtedy neriešiteľné problémy ✓čo je to licenčná a technická otvorenosť ✓ aké sú benefity otvorených dát pre samosprávy a občanov ✓ aké najlepšie aplikácie vznikli s ich použitím.
-
2. Načo sú mestám otvorené dáta
Nie ste si istí, či je správne rozhodnutie zverejňovať otvorené dáta? Aké benefity to môže Vašej samospráve priniesť? Odpovede nájdete v tejto lekcii. V tejto lekcii sa doziete napríklad: ✓ Aké benefity prináša mestám a obciam zverejňovať otvorené dáta ✓ Na koľko miliárd eur vyčíslila Európska komisia trh s otvorenými dátami ✓ Aké okolnosti viedli mestá na Slovensku začať so zverejňovaním otvorených dát ✓ Aké verejné politiky a služby plánovali mestá, obce a kraje na základe analýzy dát
-
3. Ako otvárať dáta koncepčne
Ste už rozhodnutí otvoriť svoje dáta ale neviete ako na to? Na čo všetko si dať pozor aby Vaše úsilie prinieslo úžitok? Odpovede nájdete v tejto lekcii. Dozviete sa napríklad: ✓ aká legislatíva súvisí s otvorenými dátami ✓ čo je to dátový audit ✓ čo všetko nám môže pomôcť pri vyberaní dát, ktoré zverejníme ✓ základné otázky súvisiace s GDPR ✓ kde a ako informovať verejnosť o zverejnení dát ✓ prečo zverejnenie otvorených dát nemusí byť drahé.
-
4. Aké dáta zverejniť
Viete už že chcete zverejňovať otvorené dáta a máte predstavu ako na to ale rozmýšľate nad tým aké dáta sú vhodné na zverejnenie? V tejto lekcii nájdete odpovede. V priebehu tejto lekcie sa dozviete napríklad: ✓ čo je to publikačné minimum a na čo je dobré ✓ prečo je dobré urobiť prieskum dopytu verejnosti po dátach ✓ datasety s vysokou pridanou hodnotou ✓ aké datasety zverejňujú slovenské a české samosprávy ✓ aké dáta zverejniť počas koronakrízy
-
5. Ako zverejniť dáta technicky
Ako zverejniť dáta efektívne? Aké sú vhodné formáty, licencie a technické riešenia? Odpovede nájdete v tejto lekcii. V priebehu tejto lekcie sa dozviete napríklad: ✓ prečo zverejňovanie otvorených dát nemusí byť drahé ani zložité ✓ aké licencie sú vhodné pre otvorené dáta ✓ aké technické štandardy existujú pre otvorené dáta na Slovensku ✓ aké platformy možno využiť na publikovanie otvorených dát
-
6. Skúsenosti miest s otváraním dát
V tejto lekcii nájdete skúsenosti miest a samosprávneho kraja s otváraním dát. V priebehu tejto lekcie sa dozviete napríklad: ✓ aké dáta zverejnilo mesto Trenčín, na čo ich využíva a aké má plány do budúcna ✓ ako sa Prešov stal jedným z popredných miest v zverejňovaní dát na Slovensku ✓ ako pracuje PSK s geodátami ✓ ako a prečo otvorila Bratislava svoje dáta ✓ v čom je Gdansk popredu oproti slovenským mestám
-
7. Kde nájsť datasety
Chceli by ste pracovať s otvorenými dátami ale neviete ako na to? V tejto lekcii predstavujeme prvý krok - kde hľadať otvorené dáta. V tejto lekcii sa dozviete napríklad: ✓ ktoré slovenské mestá zverejňujú otvorené dáta a v akých formátoch ✓ čo ponúka národný open data portál ✓ čo ponúkajú open data portály v zahraničí ✓ na čo si dať pozor pri používaní otvorených dát ✓ portály so zaujímavými údajmi
-
8. Zverejnenie dát v súlade s GDPR
Ako zverejniť dáta tak aby to bolo v súlade s GDPR, ochranou osobných údajov a legislatívou? Odpovede sa dozviete v tejto lekcii.
- Ako zabezpečiť zverejňovanie otvorených dát v súlade s GDPR
- Účel GDPR, vzťah medzi zverejňovaním otvorených údajov a ochranou osobných údajov
- Príklady zverejňovaných datasetov z pohľadu GDPR
- Odpovede na často kladené otázky
- Analýza možností zverejňovania otvorených údajov samospráv v súvislosti s ochranou osobných údajov
- Lekcia 8 – Kvíz
-
9. Príklady open data aplikácií
V tejto lekcii nájdete príklady vizualizácií, aplikácií a analýz vytvorených z otvorených dát na Slovensku a v ČR. Dozviete sa napríklad: ✓ ako sa dozvedieť čo sa deje na vašej ulici/vo vašom okolí ✓ aká je najvyužívanejšia slovenská aplikácia založená na otvorených dátach ✓ ako sa vyznať v demografii vášho mesta podľa ulíc ✓ ako je možné prehľadne vizualizovať reklamný smog
-
10. Vizualizácia otvorených dát
V tejto lekcii sa dozviete prečo je vizualizácia dát dôležitá a ako vizualizovať otvorené dáta v 3 rôznych nástrojoch - Power BI, Tableau a Google Data Studio. V tejto lekcii sa dozviete napríklad: ✓ prečo sú vizualizované dáta pre náš mozog lákavejšie ✓ aké sú špecializované nástroje na prácu s dátami ✓ aké majú výhody a nevýhody ✓ ako prepájať dáta ✓ ako vytvárať interaktívne vizualizácie
- Prečo vizualizovať dáta
- Nástroje na vizualizáciu bez nutnosti programovania
- Vizualizácia otvorených dát v Google Data Studio – základy
- Vizualizácia otvorneých dát v Tableau Public – základy
- Vizualizácia otvorených dát v Microsoft Power BI – základy
- Vizualizácia otvorených dát v Microsoft Power BI II. – prepájanie údajov a aktualizácia údajov
- Lekcia 10 – Kvíz
-
11. Ako budovať komunitu
Chcete aby nad Vašimi dátami vznikali riešenia? Aby boli používané, sťahované, aby sa o nich písalo? Ako na to vám odpovie táto lekcia. V tejto lekcii sa dozviete napríklad: ✓ aké metódy zapájania verejnosti sa používajú v Slovensko.digital ✓ aké metódy zapájania sa úspešne fungujú v zahraničí ✓ kto je kto v slovenskej open data komunite ✓ ako postupovať pri práci s komunitou
-
12. Atribúty kvalitných dát
Máte už zverejnené dáta ale nie ste si istí ich kvalitou? Ak nad Vašimi dátami nič dlhšie nevzniká, môže byť problémom aj ich kvalita. Ako na to Vám prezradíme v tejto lekcii. V tejto lekcii sa dozviete napríklad: ✓ prečo je dôležité pravidelne aktualizovať dáta ✓ prečo je lepšie zverejniť viac ako menej ✓ aké chyby komplikujú spracovania datasetov ✓ prečo Slovensko kleslo v medzinárodnom hodnotení kvality otvorených dát Open Data Maturity Index
Kontakt
Ako pracovať s komunitou aby vznikali inovácie
Otvorené dáta nie sú len o neutrálnej technológií, ktorá búra bariéry pri spracovávaní dát. Otvorené dáta sú hlavne o komunite. Komunita – vývojári, dátoví analytici, aktivisti, angažovaní občania, firmy, výskumníci, je kľúčová pre vývoj rôznych aplikácií, inovácií založených na dátach. Bez komunity nie je možné v plnej miere využívať benefity otvorených dát.
Úlohou zamestnancov verejnej správy preto nie je len otvorené dáta sprístupniť, ale aj pracovať s komunitou ľudí “tam vonku”. Ak sú komunitné aktivity zanedbávané, dáta ležia ladom na webstránkach mesta, vynaložené zdroje vyjdú na vnivoč a v regióne nevznikajú užitočné aplikácie a inovatívne riešenia, z ktorých môžu benefitovať práve občania.
Budovanie komunity je aktivita, ktorá je kombináciou procesov a tzv. soft alebo mäkkých zručností zamestnancov (spolupráca, tímová práca, kreativita, atď.), ktorí majú túto agendu na starosti. V open data ekosystéme, však existuje niekoľko dobre známych a ustálených konceptov prostredníctvom ktorých organizácie zapájajú komunitu do spracovávania dát. Skôr než si ich predstavíme, je potrebné zistiť kto tvorí vlastne komunitu okolo otvorených dát, čo sleduje a čo potrebuje.
Inšpirujeme sa článkom od Madeline O’Phelan, ktorá popisuje komunitu takto:
Cieľová skupina | Čo chcú | Čo potrebujú |
---|---|---|
Vývojári a technológovia |
|
|
Občania/ Ne-technologická komunita |
|
|
Lokálne firmy/firmy |
|
|
Veľké dátové firmy |
|
|
Novinári/ Výskumníci |
|
|
Ďalší zamestnanci verejného a štátneho sektora |
|
|
(zdroj: O’Phelan, M. 5 Ways to build engaged communities around open data, doplnené Alvaria)
Krok 0 – Zmapovanie komunity – Vytvorenie kontaktovníku
Základným predpokladom k budovaniu komunity okolo Vašich dát, je ju poznať. Komunita okolo otvorených dát sa skladá z:
- vývojárov, ktorí chcú dáta integrovať do riešení,
- mimovládnych organizácií, ktoré pri riešení svojej agendy potrebujú mať k dispozícii dáta,
- výskumní pracovníci a študenti, ktorí by mohli otvorené dáta využívať pri tvorbe analýz, záverečných prác, či pri technických smeroch aj v rámci vývoja rôznych aplikácií,
- firmy – softvérové alebo tie, ktoré sa venujú spracovávaním dát,
- regionálni novinári a novinárky, ktorí spracovávajú témy vo Vašom okolí a môžu sa im zísť aj dátové podklad,
- a ďalší.
Skúste si spraviť prieskum vo svojom regióne. Urobte si zoznam organizácií pre ktoré môžu byť Vaše dáta relevantné. Pôsobia vo Vašom regióne univerzity? Skvelé. Pedagogický pracovníci mávajú vždy záujem zapojiť svojich študentov do praktických zadaní v spolupráci s organizáciami verejnej správy.
Veľmi dobrým nápadom je tiež skombinovať mapovanie komunity s prieskumom dopytu verejnosti po dátach – zabijete tým dve muchy jednou ranou a tiež budete mať prvý hmatateľný dôkaz, že to s otvorenými dátami myslíte vážne.
Výsledkom Vášho prieskumu bude zoznam relevantných organizácií vrátane kontaktných informácií, ktorý môžete využiť v budúcnosti keď sa Vaše aktivity v oblasti otvorených dát začnú rozbiehať.
S cieľom lepšieho pochopenie členov komunity, skúste porozmýšľať, načo by jednotlivé organizácie, či jednotlivci potrebovali Vaše dáta. Táto informácia Vám pomôže, ak budete v budúcnosti riešiť konkrétny problém. Potrebujete názor skúseného programátora na datasety, ktoré aktuálne pripravujete? Alebo chcete vedieť, či Fakulta regionálneho rozvoja vie využiť pri svojich analýzach dáta, ktoré ste aktuálne zverejnili o Vašom meste, či regióne?
Pri mapovaní komunity si nezabudnite spísať aj zoznam miest o ktorých viete, že zverejňujú otvorené dáta. Možno sa Vám páči prístup Bratislavy, či mesta Prešov. Mestá zväčša čelia rovnakým výzvam preto Vám kontakty môžu pomôcť v momente, keď si nebudete vedieť sami poradiť.
Nezabúdajte využiť už existujúce kontakty. Ste v kontakte s ľuďmi, ktorých v minulosti zaujímalo ako míňa Vaše mesto verejné zdroje? Či s ľuďmi, ktorí sa zaujímali o štatistiky priestupkov vo Vašom meste? Pridajte si ich do kontaktovníka a informujte ich, ak zverejníte dáta o ktoré sa v minulosti zaujímali.
Pri tvorbe kontaktovníka a následnom informovaní, nezabudnite na princípy GDPR.
Krok 1 – Informovanie
Ak mesto skutočne chce aby nad otvorenými dátami vznikala pridaná hodnota, komunita potrebuje vedieť, aké datasety sú zverejňované, kde, ako často a v akej forme. Častokrát sa úradníci v mestách a obciach sťažujú na to, že napriek tomu, že zverejňujú otvorené dáta na svojich weboch, nikto sa o ne nezaujíma a nevedia o tom, že by boli vôbec využívané. Na otázku, či dali ľuďom vedieť, že sú datasety dostupné, odpovedajú zväčša jednohlasne “nie”. Ako môžu vznikať aplikácie nad dátami, ak komunita nevie, že mesto dáta zverejňuje?
Bežní ľudia zväčša nenavštevujú webstránky miest a obcí. Informácie o dianí v meste vyhľadávajú na sociálnych sieťach. Ak chcete aby sa o Vašom open data portáli dozvedelo široké publikom, musíte proaktívne komunikovať – možno aj cez kanály, ktoré doteraz Vaša organizácia nepoužívala.
Informujte širokú verejnosť o tom, že zverejňujete otvorené dáta, a to napríklad cez:
- Sociálne siete – Ak máte profil Vašej organizácie na Facebooku, či Instagrame, je skvelé podeliť sa s novinkami v oblasti otvorených dát práve tu. Na Facebooku nájdete aj skupinu Opendata.sk, ktorá sa skladá z viac ako 500 ľudí so záujmom o otvorené dáta. Novinky z Vášho úradu iste ocenia.
- Webová stránka mesta – Vytvorte si na domovskej stránke mesta viditeľný banner, ktorý promuje Váš Open Data Portál. Banner môže zvýšiť počet návštevníkov Open Data portálu.
- Tlačové správy – Ak ste dosiahli dôležitý míľnik v otváraní dát – zriadenie portálu, zverejnenie cestovných poriadkov, či iného zaujímavého datasetu, je namieste ho aj náležite odkomunikovať. Pripravte si tlačovú správu, ktorú viete zdieľať na webe, ako aj s novinármi, ktorých môže zaujať natoľko, že k nej pripravia článok.
- Mestské alebo regionálne noviny a televízia – Využite, že sa tieto médiá zaujímajú o chod mesta. Informujte ich o novinkách, míľnikoch, plánoch a cieľoch agendy otvorených dát mesta.
- Mailing list alebo newsletter – Máte mestský newsletter? Už ste si vytvorili emailing list relevantných organizácií? Aj tieto nástroje je možné využiť.
- Data.gov.sk – Slúži ako národný katalóg otvorených dát, čiže existuje predpoklad, že sa okolo tohto portálu sformovala menšia komunita ľudí, ktorá tu zverejnené dáta využíva. Ak katalogizujete datasety na tomto portáli, okruh potenciálnych užívateľov Vašich dát sa môže zvýšiť.
V prípade, ak máte tlačové oddelenie v úrade, využite ho. Odborníci na komunikáciu Vám vedia pomôcť s nastavením toho, ako odbornú tému komunikovať, aby sa stretla s čo najväčším záujmom na strane verejnosti. Pri nastavovaní účinnej komunikácie je potrebné poznať Vašu cieľovú skupinu a odkaz, ktorý chcete odkomunikovať.
Pri tvorbe kontaktovníka a následnom informovaní, nezabudnite na princípy GDPR.
Krok 2 – Konzultovanie a spätná väzba
Spätná väzba z komunity je pri otváraní dát kľúčová. Na to, aby ste vedeli kontinuálne vylepšovať kvalitu dát a portálu, potrebujete poznať názor ľudí, ktorí s Vaši dátami pracujú. Spätná väzba zo strany dátových analytikov, programátorov, akademikov, firiem Vám pomôže lepšie pochopiť, aké špecifické potreby majú títo ľudia z praxe. Spätná väzba z komunity Vám pomôže aj pri určovaní prioritných datasetov na zverejnenie, či pri tvorbe strategických materiálov mesta v oblasti dátového managementu.
Konzultovať a získavať spätnú väzbu môžete prostredníctvom širokej palety nástrojov:
- Pracovné skupiny – Môžete si založiť pracovnú skupiny, kde okrem kolegov z úradu z relevantných odborov, či organizácií (IT oddelenie, Odbor stratégie, Dopravný podnik a pod.) prizvete aj programátorov, dátových analytikov, odborníkov z vysokých škôl či autorov aplikácií pracujúcich s otvorenými dátami. Cieľom pracovnej skupiny je zapojiť relevantných ľudí do agendy otvorených dát mesta aby bol ich názor zvážení pri koncipovaní riešenia, či výbere pilotných datasetov na zverejnenie. Aktívne zapojenie kolegov do agendy otvorených dát môže napomôcť k tomu, aby bola čo najlepšie implemetovaná. Cieľ pracovnej skupiny by mal byť jasne definovaný nech každý člen/členka vie, kam činnosť v pracovnej skupine smeruje.
- Formulár na spätnú väzbu – Súčasťou open data portálov je aj formulár prostredníctvom ktorého sa na Vás môžu obrátiť užívatelia so spätnou väzbou, či návrhom na zverejnenie ďalších datasetov. Je to užitočný nástroj, ktorý Vám pomáha budovať komunitu okolo otvorených dát.
- Prieskum dopytu po najžiadanejších datasetoch – Oslovenie komunity – napr. vo forme dotazníku, Vám pomôže stanoviť si priority, spoznať ľudí a organizácie, ktoré majú záujem o Vaše dáta.
- Online/ Fyzické podujatia – Ak stojíte pred väčším míľnikom alebo ste ho aktuálne naplnili, je to dobrá príležitosť na usporiadanie tematického podujatia s cieľom získať spätnú väzbu zo strany komunity. Chcete predstaviť návrh Dátovej politiky mesta a získať na ňu feedback? Alebo chcete vedieť, ktoré datasety má komunita záujem? Nebojte sa usporiadať online/fyzické podujatie (workshop) a vypočuť si názor komunity na Vaše plány.
- Klasická komunikácia – Ak potrebujete ad hoc feedback, obráťte sa na ľudí, ktorí by mohli byť ochotní pomôcť (email/telefón).
Všetky tieto nástroje napomáhajú tomu, aby sa vytvárala okolo Vás a dát úradu komunita ľudí. Konzultovanie čiastkových úloh a spätná väzba Vám pomáha nielen zlepšiť aktivity v oblasti otvorených dát v úrade, ale môže prirodzene viesť k tomu, že nad Vašimi dátami začne aj reálne niečo vznikať.
Krok 3: Zapojenie komunity do tvorby open data aplikácií
Cieľom tohto kroku je proaktívne vykonávať také aktivity zo strany mesta, ktoré pozitívne prispievajú k vývoja aplikácií nad otvorenými dátami. Tieto aktivity by sme mohli rozdeliť na krátkodobé a dlhodobé:
- Krátkodobé: Hackathony, brigády
- Dlhodobé: Technologické inkubátor, spolupráca s univerzitami – záverečné práce, praktická časť predmetov
Open Data Hackathony sú rozšírené po celom svete. Ide o zväčša dvojdňové podujatie pre odbornú verejnosť, ktoré má charakter súťaže. Zapojené organizácie – zväčša mestá, ministerstvá, si stanovia problémy, či témy, ktoré chcú prostredníctvom dát vyriešiť. Organizácie pripravia tematické datasety otvorených dát s ktorými je možné pracovať. Úlohou súťažiacich tímov (odborná verejnosť) je vytvoriť inovatívne riešenie resp. návrh inovatívnych riešení, ktoré by pomohlo daný problém odstrániť. Výsledkom sú dátové aplikácie, webové aplikácie, weby, vizualizácie a i. tech riešenie, ktoré využívajú poskytnuté datasety. Porota následne vyberie víťazov, ktorí si odnesú ceny od sponzorov podujatia. Na SR organizovalo hackathony mesto Prešov, Agentúra životného prostredia SR, magistrát Bratislavy, Poprad a ďalšie. Výsledkom open data hackathonov je napr. webová aplikácia Kampo.sk, MHD Prešov, Oznamypresov.sk a i.
Organizovanie hackathonov je skvelou príležitosťou stretnúť sa s nadšenými vývojármi, ktorí sú odhodlaní svojou prácou pomôcť mestu. Kreatívna a uvoľnená atmosféra na hackathone častokrát nabije účastníkov na mnohé týždne dopredu. Zároveň, sa pred podujatím zväčša konsolidujú, čistia a zverejňujú datasety, čo je veľkým prínosom aj pre mesto samotné.
Hlavnou nevýhodou hackathonov je, že aplikácie, ktoré počas neho vzniknú, fungujú len veľmi krátky čas. Väčšina vzniknutých aplikácií “skončí v koši”, nakoľko účastníci hackathonu nemajú zdroje na dotiahnutie a udržateľnosť riešenia.
Brigády sú rozšírené hlavne v tých mestách, v ktorých pôsobia organizácie siete ako Code for America, Code for UK, Code for Germany a pod. Ide o neziskové organizácie, ktoré sa zameriavajú na pomoc národným, či lokálnym vládam prostredníctvom dobrovoľníkov z IT komunity. Známe sú napríklad jednodňové brigády v oblasti čistenia dát. Takéto brigády u nás zatiaľ nie sú bežnou praxou, ale je to jeden z nástrojov ako môžu kvalifikovaní dobrovoľníci pomôcť mestu a organizáciám.
Práve dlhodobá spolupráca s univerzitami môže byť prínosná pre mesto, ako aj študentov. Mesto môže osloviť relevantné fakulty univerzity s informáciou, že mesto zverejňuje datasety, ktoré môžu byť použité v rámci praktických seminárov, či záverečných prác. Jedným z cieľov niektorých univerzít na Slovensku – TUKE, UKF, je prehlbovať znalosti študentov v oblasti dátovej analytiky. Vedenie fakúlt je zväčša otvorené spolupráci s verejnými inštitúciami. Spolupráca medzi univerzitou a mestom by mohla spočívať vo vytváraní:
- Aplikácií, dashboardov, vizualizácií, webstránok nad otvorenými dátami,
- Služieb nad mestskými otvorenými dátami
- Výskumných prác nad regionálnymi dátami (benchmarky)
- Zber dát v teréne a konsolidácia existujúcich databáz
- a pod.
Spolupráca s univerzitami je dlhodobá, trvá zväčša celý semester. Hoci je časovo náročnejšia, mesto môže využiť spoluprácu aj z hľadiska headhuntingu. Mnoho miest a obcí, má problém prilákať kvalifikovaných odborníkov do svojich radov. Spolupráce preto mestu nemusí priniesť len viac vzniknutých aplikácií nad mestskými dátami, ale aj možnosť prilákať absolventov do svojich úradov.
V tejto kapitole sme načrti len niekoľko nástrojov prostredníctvom ktorých je možné budovať komunitu okolo otvorených dát. Pointou je, neuspokojiť sa len so zverejnením datasetov na portáli otvorených dát. Zverejnením otvorených dát to len začína. Ak mesto reálne chce podporiť vznik inovácií nad svojimi dátami, musí si na rozvoj komunity vyhradiť ľudí a zdroje (finančné, ľudské, čas). Poctivá práca s komunitou prinesie aj riešenia. Po základných krokoch smerom ku komunite, je na mieste navrhnúť si jasný komunitný plán, ktorý načrtne plánované aktivity v krátkodobom a dlhodobom horizonte.
Zdroje článku:
- O’Phelan, M. (dátum neznámy). 5 Ways to build engaged communities around open data. Dostupné na Internete: Granicus : https://granicus.com/blog/5-ways-to-build-engaged-communities-around-open-data/